dissabte, 13 d’octubre del 2012

Män som hatar kvinnor (2009) / Blow Out (1981) / Blow Up (1966) - Comparativa

El cinema i la fotografia són dues arts germanes, podria dir-se que el cinema és fotografia en moviment. Però evidentment, des de l'aparició del so, el cinema cobra una dimensió molt més àmplia que simples imatges en moviment.

Però amb la introducció del so al cinema també perd una mica de plaer per la imatge, una mica de la analítica que la fotografia té. I certament, que excepte excepcions (Dies de cel, seria un exemple clar d'excepció a aquesta norma), el cinema cada vegada es preocupa menys que el conjunt visual sigui coherent.

Però tot i així, l'art de la fotografia ha tingut cabuda en moltes pel·lícules i de diverses maneres (per exemple, les asiàtiques, Shutter (sobre la fotografia d'espectres) i Abnormal Beauty (sobre la fascinació que el mal exerceix sobre nosaltres), ambdues molt recomanables). Però potser la més notable, i on la fotografia té un major protagonisme (encara que sigui només com MacGuffin) és a Blow Out de Michelangelo Antonioni.

En ella, un fotògraf de moda (i fotògraf de la realitat social, en el seu temps lliure) descobrirà que en una sèrie de fotografies que ha realitzat en un parc es descobreix un crim.

El que segueixen són algunes imatges d'aquestes escenes:















Per no revelar cap secret he eliminat alguna de les imatges.

I encara que la pel·lícula pot semblar en el seu conjunt una mica lenta, avorrida o fins i tot dispersa, aquests 20 minuts d'activitat fotogràfica (realització de les fotografies, revelat i anàlisi) justifiquen completament el seu visionat, i redimeixen l'obra d'Antonioni (director freqüentment sobrevalorat) .

Anys després Brian de Palma, durant la seva època d'homenatge a Alfred Hitchcock (Vestida parell matar, Doble cos) va realitzar un homenatge també a Blow Up , que portava per títol Blow Out.

John Travolta és un tècnic de so que busca el crit perfecte per a una pel·lícula de terror. Accidentalment serà testimoni d'un accident de cotxe, el so del qual grava.

Més endavant apareix al diari una sèrie de fotografies d'aquest fet, i el personatge de Travolta farà un muntatge amb les fotos i el so, que bé podria ser una metàfora sobre la creació cinematogràfica.







I finalment, com a exemple més actual, tenim Els homes que no estimaven les dones. Si bé els meus comentaris són sobre la novela, les fotografies que segueixen a continuació demostren la importància de la fotografia en el film.

I és que, avançada la novel · la (atenció a possible SPOILERS a continuació) el protagonista trobarà la solució al misteri de la desaparició de Harriet Vanger, a través d'unes fotografies velles. I encara que les fotografies són analitzades en un portàtil, no hi ha dubte dels paral·lelismes existents amb Blow Up. Potser el punt més interessant és com a través d'una fotografia es descobreix una altra fotografia que potser reveli el misteri.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...